Mumble Nézet News Hasábok Régi Játék oldalak Szolgáltatás oldalak Partner oldalak
Bezárás

CSHU - Hungarian Counter-Strike Portal

Hét replayeTovább

minimap

Rain vs XiGua - TvZ@Terminus SE

Metro: Vissza a föld alá

Cikkek/Interjúk 2013. június 15. IMPHUN 10 hozzászólás 9905 olvasás Címkék: Magyarország OGC OGC WebShop teszt

Metro: Vissza a föld alá

Miből lett a sikerjáték?

Sok játéktól eltérően a Metro nem más, mint egy könyv játékadaptációja, amit egy orosz riporter Dimitry Glukhovsky írt.

De ki is ez az ember?

Dmitry Glukhovsky Moszkvában született és ott is végezte általános iskolai tanulmányait. Négy és fél évig Izraelben élt és tanult, majd Németországban és Franciaországban dolgozott. Riporterként a Ragyio Rossziinak, a Deutsche Wellének és az Euronews-nak dolgozott. 2008 óta a Majak rádióállomás rádiós műsorvezetője. 2009 márciusa óta az internetes Post-TV ismeretterjesztő műsorának műsorvezetője. Öt nyelven beszél folyékonyan.

Metró 2033 című poszt-apokaliptikus regényével debütált, mint online író. A metro.ru-ra feltett regényrészletek alapján népes olvasótáborra tett szert.

Metró 2034Metró 2033 közvetett folytatása. Oroszországban 6 hónap alatt közel 300 ezer példány kelt el a könyvből, így az ország legnagyobb 2009-es bestsellerévé vált. A könyv online, ingyen is megjelent a Metró 2034 hivatalos honlapján, ahol több mint 1 millió látogató olvasta a szöveget. Glukhovsky később egy művészeti projektté változtatta művét. Meghívott egy híres orosz elektronikus előadóművészt, Dolphint, hogy eredeti aláfestő zenét írjon a műhöz; illetve egy festőművészt, Anton Grecskót, hogy olajfestményekből álló képgalériát hozzon létre a könyvhöz.

Az utolsó fény



A last light nem sokkal az első játék után játszódik. Artyom az előző rész főhősét fogjuk irányítani, aki eddig is ember feletti bátorságról és kitartásról tett tanúbizonyságot, amikor is megfékezte a mutáns horda (a „Dark One”) terjedését azzal, hogy egy rakétát küldött a lények fészkébe. A történetünk egy a 2033-ban fölfedezett létesítményből a D6-ból indul, amit a metró egyik frakciója a Rangerek uralnak, innen próbálják fenntartani a békét a nagy Orosz metróban. Viszont a két nagy frakció a Nácik (Reich), és a Vörösök (Red’s) háborúra készülnek és céljuk, hogy a teljes metrót az irányításuk alá vonják. De a régmúlt kísértetei nem tágítanak és a Dark One veszedelem újra föltámadni látszik, ugyanis Ranger felderítők láttak egyet a lerombolt fészek közelében. Artyom-ra, és egy Anna nevű mesterlövészre bízták azt, hogy felkutassák, és végezzenek a bestiával...

"Пожалуйста, позаботьтесь о закрытии дверей" (kérem, vigyázzanak az ajtók záródnak)

A metró nem sokat változott az előző részhez képest. Mutánsok, rádióaktivitás, paranormális tevékenységek, csak a szokásos dolgok, amiket '33-ban megszokhattunk, de maga a metró megjelenése megváltozott.

A játék grafikus 4A motorján nagyon sokat fejlesztettek: a textúra, fények és a környezeti elemeknek megjelenítése elsőrangú, és nem követel annyi erőforrást a géptől, mint elődje a 2033, ami egy jó pont, de ennek átka is van. A teszt során nehéz volt nem észrevenni, hogy a fejlesztők iszonyú mértékben az Nvidia kártyákat akarták előtérbe helyezni, és ezért az ATI kártyákkal éppen, hogy csak törődtek. Azt tapasztaltam Egyes pályarészeknél, hogy amikor a videókártyát megmozgató momentumhoz értem a visszaverődő fények kikockásodtak a megjelenítéskor, így csak az állomásokon látható dolgok egy kis hányadát nem láthattam, ami számomra kissé lehangoló volt.

A túlélés záloga a bazillion fegyver? Pfff hülyeség...

Manapság megszoktuk azt, hogy ha egy pályán túl akarunk jutni, akkor ahhoz minden egyes embert, állatot, tankot, kacsát, gilisztát le kell ölnünk. A fejlesztőknek volt eszük és ezt az elemet benntartva belerakták a ninja style-t, avagy a lopakodás művészetét, amit az előző részhez képest felfejlesztettek mesteri szintre. Az ellenséggel megtömött szobákon már nem kell minden esetben erőszakot alkalmazhatnunk, hanem Sam Fisher módjára hátuk mögé lopózva vagy bökőt állítunk beléjük, vagy egy jó éjt öklössel elaltatjuk az ellenfeleinket. Viszont ha ezt választjuk mindenféleképpen olyan helyen kell ezt tenni, ahol a patkány se jár és semmilyen fényforrás nincs, különben az áldozat társai (mint minden más játékban) riadót fújnak, és elkezdenek keresni. Természetesen ilyen a helyzetet is meg lehet oldani Ninja trükkel, dobókésekkel, amiből ugyan kevés van, de ha jól használja az ember, akkor képes 5 darabbal egy egész osztagot eltenni láb alól. De ha úgy választunk, akár szépen elfújhatjuk a petróleum-, és gáz mécseseket, vagy kitekerhetjük az izzókat... 

Mikor jól jönnek a fegyverek

A fegyverek azok, amikkel tulajdonképpen életben maradhatunk a metróban. Az első részben megismert fegyvereken kívül kapunk pár újat, közöttük a mesterlövészpuskát. Az új epizódban a fegyverek moddolása is lehetségessé vált, és nem kell a földről fölvennünk a módosított fegyvereket. Érdemes megvizsgálnunk alaposan az új fegyvereket. Kaptunk két új pisztolyt. Az egyik az egy .44-es magnum, a másik egy félautomata alsó táras pisztoly. Érkezett egy új "nehéz" géppuskát, ami az új a harmadik világháború előtt rendszeresített Kalashnikov 55 nevet kapta. Továbbá két mesterlövészpuska is elérhetővé vált, amik egy lövés egy ember/mutáns alapon működnek. Az egyikhez alap mesterlövész puska lőszer kell, míg másikhoz, mivel nagy kaliberű puska, az alap lőszer nem elégséges. Ezért érdemes minden helyiséget alaposan átkutatnunk, hogy jusson utánpótlás lőszer bele.

 


Egyéb fegyverek terén is hozott egy-két újítást a fejlesztő csapat, mint például a gránátként funkcionáló dinamit és a dobókés, de mellettük kaptunk egy gyújtó gránátot és egy házilag barkácsolt Claymore aknát. Ezeket a C betű egyszeri megnyomásával tudjuk fölhasználni. Az eszközök kiválasztásához egy külön menüt használhatunk, amit a Tab nyomvatartásával tudunk előhívni. Ez egyfajta többfunkciós menü, afféle inventory, amiben ki tudjuk választani, hogy melyik eszközt használjuk, értesít minket arról, hogy melyik lőszertípusból mennyi van még, továbbá, hogy mennyi élet csomagunk és légszűrő filterünk van a gázmaszkhoz, és mennyi katonai minőségű lőszerünk illetve pénzünk van.

A Túlélés törvénye!

Az előző részhez képest a mesterséges intelligencia hatalmas fejlődésen ment keresztül. Most már az emberi ellenfeleink képesek együtt mozogni, erősítést és riadót fújni, ami behívja a nehézpáncélos lovasságot, akik könnyedén elbánhatnak velünk. Éppen ezért fontos a fent említett lopakodás, mert ha Rambo módjára kezdünk el puffogtatni, akkor könnyedén az utolsó ellenőrző ponttól (értsd mentéstől) kezdhetjük előről a ténykedésünket.  Az ellenfeleink között volt egy kis frissítés, a sima gyalogos mellé kaptunk egy nehéz gyalogos osztályt, aminek a teljes testét páncél borítja. A legegyszerűbben ezeket a katonákat fejlövéssel lehet leszedni. A mutánsoknál semmi nem változott, ugyanúgy hordákban támadnak ránk és próbálják letépni a fejünket.

Érkezett három új ellenfél is. Kettő ezekből a vízi életet választotta a harmadik pedig a pókokból fejlődött ki. A vízi élet új formája elég gusztustalan, de annál halálosabb. Az első alanyunk a kis rákokból fejlődött ki, és szereti a vizet. Tipp: Ha folyó mellett ácsorgunk, akkor azt körültekintően tegyük, mert szereti berántani az áldozatát a vízbe. Szárazföldön érdemes nagy kaliberű fegyvert, vagy sörétes puskát használni ellene, ugyanis erősen páncélozott, és a lágy részeket a hatalmas karmaival védi, amit csak egy sörétes puska lövés tud szétfeszíteni.
A második vizi életformánk egykor hal volt, és ugyanúgy alergiás a hangokra, viszont ezt egyszerűbb lekapni, mint a rákot. Különleges képessége, hogy messziről leköpi az ellenfelét, ezzel elvakítva miközben felé törtetve próbálja megenni.
Az utolsó új ellenfelünk, a pókok egy böhöm nagy fajtája, ami a metrójáratokba fészkelte be magát.

Tipp: Ezek a dögök eléggé rafináltak, ugyanis sötétből hirtelen támadnak az áldozataikra. Viszont a gyenge pontjuk a fény, ugyanis ha szimplán próbáljuk meg lelőni azzal csak lőszert pazarolunk, mert a teljes felsőtestüket erős páncél védi. A fény hatására ez a páncél gyengül, és hátrálásra kényszeríti a pókot, ha sokáig rajta tartjuk a fényt, akkor hátára fordul, és két lövésből le tudjuk kapni.

Letölthető tartalom mánia!?

A Last Light-hoz is érkezni fognak különböző extra tartalmak a jövőben, elsősorban újabb nehézségi fokokra számíthatunk. Az egyik ilyen fokozat a Ranger mód, ami a Battlefield és a Cod szériából ismerős a Hardcore modhoz hasonlít. Ezt a modot 5 dolláros áron lehet majd megvenni, de akik elővételben vagy limitált változatot vettek, azok ingyen és bérmentve juthatnak hozzá.

Mit gondol a teszt írója?

A Last Light-ot ismételt sikerjátékként tudom elkönyvelni. A Metro világához hű maradt, azt nem változtatta meg. A könyvek ugyan sokkal jobban leírják a különböző állomásokat, hogyan is néznek ki, de amit a játék nyújt az sem kutya. Jól átadja, hogy egy atomtámadás után a metró állomások mivé váltak, és ez egyszerűen hihetetlen feeling. Külön öröm, hogy nem követték el ugyanazt a hibát, mint az előző résznél, hogy az összes állomás hasonlóan nézett ki. Most a Metro állomások felépítése mind eltérő (ahogy a könyvben). A történettel nagyon meg voltam elégedve! Nem volt olyan pillanat, amikor azt mondtam volna, hogy mikor lesz már vége a játéknak, és olyan se volt, hogy megtudtam mondani, hogy mi lesz a vége az adott epizódnak. Ügyesen visszaköszön egy két régi arc a korábbi részből, mint Miller Ezredes, Khan  vagy a fegyvermester. Leginkább Khan-nak, a spirituális vezetőnek örültem, aki talán az egész világnak az egyik legjobban eltalált karaktere. Útmutatásai talán még a való világban is megállnák a helyüket. A harc rendszer a mesterséges intelligencia fejlődésének köszönhetően sokkal élvezetesebb lett a játék, de azért akad még mit csiszolni rajta, ugyanis lopakodás közben nagyon közel lehet jutni az ellenfelekhez szemből is.



Gépigényét tekintve sokkal barátságosabb, mint az elődje, viszont a videókártyát erősen "megizzasztja" maximális grafikán, szóval ha rossz a videókártya hűtésed, akkor óvatosan hajtsd meg a kártyát, nehogy rossz vége legyen.

A Metro: Last Light Május 17-én jelent meg PC/Xbox360/Playstation 3 platformokra, posztapokaliptikus kalandoroknak kötelező cím.

 

Pontozás: 9.5/10

Pro:
- Tökéletes hangulat
- Fejlesztett MI
- Kiválló történet
- Limitált változathoz járó könyv!!!

Kontra:
- Néhol buta az MI
- ATI kártya support
- Pókok!!

A Metro: Last light tesztpéldányt a Cenega bocsátotta rendelkezésünkre, köszönet érte!

avatar #10
A könyvet is olvassátok el mert nagyon jó lett.
Yesterday is a history,  tomorrow is a mystery
avatar #9
ebesi-kft 2013. május 26. 56 hozzászólás 3958.
Volt elvárás a játékkal kapcsolatban, nem is kicsi, mind a könyvek mind a játék első része miatt. Fel lettem törölve rendesen... és ez jó. :mosoly:
avatar #8
pedalgep 2013. május 25. 969 hozzászólás 374.
kegyetlen jó volt végigtolni
avatar #7
Soldier82 2013. május 23. 77 hozzászólás 3291.
Válasz SIN #6. hozzászólására
Azt a motion blur-t igazán kikapcsolhatnád, mert a stream így eléggé tré a szemnek. Inkább rakj AA-t helyette.
Ok!Köszi!
http://hu.twitch.tv/soldier82_hun
avatar #6
SIN 2013. május 23. 2161 hozzászólás 127.
Válasz Soldier82 #4. hozzászólására
Ha valakit érdekel a gameplay:
http://hu.twitch.tv/soldier82_hun
Azt a motion blur-t igazán kikapcsolhatnád, mert a stream így eléggé tré a szemnek. Inkább rakj AA-t helyette.
avatar #5
AMSniper 2013. május 22. 18 hozzászólás 6888.
a 2. és 3. patch után megszűntek a problémák nálam (HD7950) már nincs árnyákbug is a Fov is könnyedén állitható cfg-ben.
avatar #4
Soldier82 2013. május 22. 77 hozzászólás 3291.
Ha valakit érdekel a gameplay:
http://hu.twitch.tv/soldier82_hun
avatar #3
1chIgo 2013. május 22. 65 hozzászólás 3654.
Válasz HunDrag #2. hozzászólására
sajnos az ATI problémára én is csak azt tudom mondani hogy igaz .De viszont köszi a cikket
A patch óta már az AMD kártyákon is fut rendesen. :mosoly:
Amúgy meg egy eszméletlen jó játék lett!
avatar #2
HunDrag 2013. május 21. 152 hozzászólás 2109.
sajnos az ATI problémára én is csak azt tudom mondani hogy igaz .De viszont köszi a cikket
avatar #1
DWYN 2013. május 21. 574 hozzászólás 685.
Köszönöm a cikket!